Besöksadress
Centrumvägen 24 A
155 80 Nykvarn
E-post servicecenter@nykvarn.se
Telefon 08-555 010 00
Akuta ärenden när kommunen har stängt
Södertörns larmbord, 08-721 23 13
Hyresregler och ordningsföreskrifter
Hyresregler/ordningsföreskrifter för kommunala anläggningar
Följande regler gäller:
1. Minimiålder för uthyrning av lokaler är 18 år. Hyresgästen är skyldig att följa sig efter
de anvisningar som lämnas. För bokning i Qulturum Sländan är minimiåldern för
uthyrning 20 år. Ett särskilt avtal kommer att skrivas mellan uthyraren och
hyresgästen.
2. Bokad tid anses som bindande såvida inte avbokning gjorts senast fyra arbetsdagar
före bokad tid. Bokning får inte utan uthyrarens godkännande överlåtas på annan
eller sökas i annans namn.
3. Lokaler och anläggningar får endast användas för i bokningsbekräftelsen angivna
ändamål och endast under de tider som står angivet i bekräftelsen. Omklädningsrum
i idrottshallar, vid konstgräsplan och Alcrofältet disponeras för omklädnad och dusch
30 min före och 30 min efter bokad tid.
4. Lokaler och anläggningar hyrs ut i befintligt skick. Uthyrarens personal äger rätt att
under uthyrningstiden inspektera lokaler och anläggningar och dess verksamhet.
5. Det är förbjudet att i omklädningsrum, korridor, trappor etc. kasta eller studsa bollar,
att i duschrum medföra glasföremål, att i lokalerna sätta upp reklamskyltar etc. utan
kommunens medgivande och att i lokalerna använda skor som efterlämnar märken.
6. Hyresgästen svarar själv för skada på eller förlust av medförda tillhörigheter till
lokaler eller anläggningar.
7. Vid skada på lokaler och anläggningar eller övriga egendom, skall anmälan snarast
göras till kundcenter, tfn 08-555 010 00. Vid akuta skador efter kontorstid kontaktas
fastighetsjouren. Telefonnummer till jouren finns på bokningsmeddelandet.
Kostnader för ev. uppkomna skador som vållats av hyresgästen bekostas av
hyresgästen.
8. Lokalupplåtelsen förutsätter att hyresgästen utför grovstädning. Egna sopor tas om
hand av hyresgästen. Om hyresgästen förorsakar extra städning av hyrd lokal eller
anläggning, debiteras den faktiska städkostnaden.
9. Vid offentlig föreställning, övernattning eller annan aktivitet, ska hyresgästen själv ta
reda på om eventuella myndighets tillstånd behövs och lämna anmälan till berörda
myndigheter.
Hyresgästen är ansvarig för att det inte vistas fler personer i lokalen än det är tillåtet.
10. Hyresgästen ska upplysa sig om vart nödutgångar och brandsläckare finns tillgängliga
och ska också se till att nödutgångar inte är blockerade eller låsta.
Vid såväl offentliga som slutna tillställningar svarar hyresgästen för att tillfredställande
ordning och vakthållning upprätthålls.
11. Det är inte tillåtet att ta med djur in i lokaler eller anläggningar som upplåtits.
12. Rökning är inte tillåtet inom lokaler eller anläggningsområden.
13. Alkoholförtäring i de kommunala lokaler eller anläggningar där kultur och fritid
administrerar uthyrningen inte är tillåten, förutom i de av kommunen angivna lokaler.
(information fås vid bokningsförfrågan) Vid alkoholförtäring i de lokaler som är
undantagna från denna regel måste hyresgästen själv inhämta eventuella
myndighetstillstånd eller lämna anmälan till berörda myndigheter.
14. Hyresgästen ska betala sina eventuella skulder för tidigare hyrestillfällen innan lokaler
eller anläggningar får tas i bruk. Vid utebliven betalning skickas påminnelse enligt
kommunens policy varvid lagstadgad påminnelseavgift debiteras. Betalas inte skulden
kan hyresgästen komma att stängas av från kommunala lokaler eller anläggningar.
15. Förändringar av taxan kan ske under kontraktstid om kommunfullmäktige tar sådant
beslut.
16. Om hyresgästen inte följer dessa ordningsföreskrifter kan följderna bli att:
- Hyresgästen debiteras för uppkomna merkostnader
- Hyresgästen omedelbart kan stängas av från tillträde till respektive lokal för
återstoden av säsongen eller för viss tid.
- Hyresgästen kan också bli skyldig att betala skadestånd för eventuellt uppkomna
skador