Kontakta oss

Besöksadress

Centrumvägen 24 A
155 80 Nykvarn

Mottagningstelefon Barn och familj
08-555 010 69
Mottagningstelefon Ekonomiskt bistånd
08-555 010 48
Mottagningstelefon Vuxen
08-555 014 70

Kommunens växel:
08-555 010 00

Orosanmälan jourtid:
Socialjouren Södertälje, 08-523 038 70

Hemtjänst

Med hemtjänst ska du med stöd och hjälp kunna leva ett så normalt och självständigt liv som möjligt.

I hemtjänsten görs skillnad på omvårdnadsinsatser respektive serviceinsatser. Omvårdnadsinsatser ska tillgodose dina fysiska och psykiska behov, till exempel

  • äta och dricka,
  • på- och avklädning,
  • personlig hygien,
  • stöd vid förflyttning,
  • insatser för att bryta social isolering.

Serviceinsatserna är mer inriktade på hemmet och dess skötsel, till exempel

  • trygghetslarm,
  • matdistribution,
  • städning av bostaden,
  • tvätt,
  • inköp,
  • ärenden till apotek.

Vem har rätt till hemtjänst?

Den som är över 18 år och behöver hjälp i hemmet kan ansöka om hemtjänster. Insatserna är behovsprövade. Du måste alltså ansöka om att få en specifik insats. En handläggare utreder ditt behov av hjälp och beslutar vilket stöd du får. Du når en biståndshandläggare på mottagningstelefonen för avdelning vuxen, tel. 08-555 014 70.

Avgiften beräknas individuellt grundat på din inkomst samt eventuella bidrag. 

Trygg med personal

Det är viktigt att du känner dig trygg och respekterad. Därför har hemtjänstens personal arbetskläder och presentationskort. De ska kunna styrka att de är anställda av Nykvarns kommun.

Du och dina närstående ska kunna nå personal på telefon/ telefonsvarare. Telefonsvararen lyssnas av regelbundet.

Valfrihet

Det råder valfrihet inom svensk hemtjänst. Du ska alltså kunna välja vem som ska utföra hemtjänsten. För närvarande finns det inga privata utförare i Nykvarns kommun. Det är endast Nykvarns kommun som utför insatserna.

Hemtjänst på annan ort

Du som har hemtjänst ska få samma stöd även om du vistas en period på en annan ort. Läs hur du går tillväga för att ansöka om denna insats via länken: Hemtjänst på annan ort Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta hemtjänsten

Hemtjänstens telefon 08-555 011 41 är bemannad alla dagar klockan 07:00-21:00. Telefonen lyssnas av flera gånger per dag.

Du kan nå enhetschefen vardagar på telefon 08-555 011 35.

Att få god och näringsriktig mat är en viktig del av vardagen.

Om du har svårt för att laga mat kan du ansöka om matdistribution hos biståndshandläggaren. Behöver du hjälp med att värma maten så kan du även ansöka om det.

Kommunen ansvarar för att maten uppfyller gällande krav på närings- och energiinnehåll samt att den hanteras på ett livsmedelshygieniskt säkert sätt, från avhämtning till avlämning hos dig.

Du når en biståndshandläggare på Avdelning vuxens mottagningstelefon 08- 555 014 70.

Information om kostnader för trygghetslarm hittar du under avgifter Öppnas i nytt fönster..

Trygghetslarm är en service till personer som bor i eget boende och som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller otrygghet behöver kunna påkalla hjälp i vissa situationer.

Trygghetslarmet fungerar dygnet runt och är anslutet till en larmcentral. När du trycker på larmknappen kontaktar larmcentralen personal i hemtjänsten. Om det behövs kommer de hem till dig och hjälper dig.

Om du behöver ett trygghetslarm vänder du dig till biståndshandläggaren. Larmet installeras inom fem arbetsdagar. Du behöver inte ha något fast telefon- eller mobilabonnemang. Däremot bör du ha extranycklar till din bostad som du lämnar till hemtjänstpersonalen vid installationen av larmet.

Information om kostnader för trygghetslarm hittar du under avgifter Öppnas i nytt fönster..

Dela sidan

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.