Kontakta oss

Besöksadress

Centrumvägen 24 A
155 80  Nykvarn

Telefon 08 - 555 010 00
Akuta ärenden när kommunen har stängt
Södertörns larmbord, 08-721 23 13


Kontaktperson

David Schubert, Näringslivschef

Telefon 08 - 555 010 27

Paula Nolander, Näringslivsutvecklare

Telefon 08 - 555 010 89

 

 

Sophia Remmo, grundare av Sophias Städ & Service Grupp

”Hej företagare” är en porträttserie där vi lyfter fram kommunens företagare med fokus på personerna bakom företagen. Syftet med porträtten är att synliggöra våra lokala företagare, deras verksamhet och förhoppningsvis inspirera personer som redan driver företag i dag och de som funderar på att starta eget.

Samverkan och partnerskap

Hej Sophia Remmo, grundare Sophias Städ & Service Grupp

”Jag vet vad det innebär att erbjuda service av hög kvalitet”

Sophia Remmo är chef, administratör och städerska. Hon startade sitt företag, Sophias Städ & Service Grupp, mitt under pandemin. Med hög kvalitet i fokus erbjuder företaget städ- och servicetjänster och den allt ökade efterfrågan har gjort att hon numera har fyra kollegor på jobbet – och fler är på väg in.

Berätta lite om den verksamhet du bedriver.

– Jag driver ett städföretag som även erbjuder olika servicetjänster som till exempel barnpassning, daglig omsorg för äldre, fönsterputsning och trädgårdstjänster. Sedan kunderna började trilla in på riktigt för drygt ett halvår sedan har vi vuxit till att vara fyra personer på företaget och jag håller som bäst på att rekrytera fler medarbetare.

Hur uppstod idén om att starta eget?

– Långt innan jag bestämde mig för att starta eget läste jag en artikel som fångade mitt intresse. Den handlade om att servicen på många städ- och serviceföretag generellt är dålig, liksom kvaliteten på städningen. Jag kände att jag höll med och att det här är något jag kan eftersom jag själv är kräsen med städning och har arbetat med försäljning länge. Jag vet exakt vad jag själv vill ha och vad det innebär att erbjuda service av hög kvalitet. Så på sätt och vis kan man säga att artikeln lade grunden till den verksamhet jag bedriver i dag.

Hur kan en arbetsvecka se ut för dig?

– När man befinner sig i starten av sitt företagande, som i mitt fall, blir man ju ofta spindeln i nätet och gör lite allt möjligt. Jag är chef, administratör och städerska. Jag anställer personal, sköter kontakten med kunderna och hjälper till där det behövs. Det finns alltid mycket att göra men jag ser det positiva i det hela eftersom jag får så mycket tillbaka, både från mina kunder och medarbetare.

Vad gör dig motiverad?

– Att arbeta inom serviceyrket och ha glada kunder och medarbetare gör mig motiverad. Det finns bara ett sätt att göra alla kunder glada och det är att hålla hög kvalitet på våra tjänster och ge service i världsklass. Och att ha bra arbetsvillkor för våra medarbetare.

Vilka är dina bästa tips till den som funderar på att starta eget?

– Jag tycker inte att man ska fundera för mycket, kör bara. Men det är viktigt att vara välorganiserad redan från start med allt från administration och ekonomi till dokumentation eftersom man annars lätt halkar efter. Det är alltid bättre att göra saker och ting direkt istället för att tänka att man ska göra det senare för då hinner det dyka upp något annat som måste göras. Att ha kul är också viktigt och att se det positiva med det man gör, annars blir det inte bra.

Hur ser du på framtiden som företagare?

– Jag ser positivt på framtiden både som företagare och på branschen eftersom den hela tiden växer och denna typ av tjänster är efterfrågade. Min verksamhet har inte påverkats av covid och jag har heller inget att jämföra med eftersom jag startade min verksamhet mitt under pandemin. Men jag vet att många har haft det tufft och förlorat kunder.

Vad tror du är den största utmaningen för nystartade företag?

– Jag tror att det kan vara när företag börjar få växtvärk. Det vill säga när de växer snabbt och plötsligt står inför olika beslut och inte riktigt vet vad de ska börja med. Till exempel när det är dags att skaffa kontor eller flytta till en större lokal, anställa personal och ta in automatiserade system istället för att sköta allt på egen hand i Excel. Jag skulle säga att alla dessa faktorer kan vara utmanande för många egenföretagare.



Är du på gång att starta eget? Är du redan företagare och funderar på hur du kan utveckla bolaget? I Nykvarn finns möjligheter för företag att växa. Kontakta näringslivsavdelningen via servicecenter på tel. 08–555 010 00 eller servicecenter@nykvarn.se.

Dela sidan

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.