Kontakta oss

Besöksadress

Skälbyvägen 7A
155 80 Nykvarn

Telefon 08-555 010 00

Akuta ärenden när kommunen har stängt
Södertörns larmbord, 08-721 23 13

 

Medborgarundersökning

Kommunikationer och arbetsmöjligheter får högre värden än i andra kommuner när Nykvarnsborna sätter betyg på Nykvarn som en plats att bo och verka i. Det framgår av den medborgarundersökning som Statistiska centralbyrån, SCB, gjorde i Nykvarn hösten 2019.

Sammanlagt deltog 135 kommuner i undersökningen som genomfördes mellan den 23 augusti och den 4 november 2019. I Nykvarn tillfrågades ett slumpmässigt urval på 800 personer i åldrarna 18–84 år. Av dessa besvarade 40 procent enkäten, vilket är en procentenhet mindre än 2018.

Undersökningen är uppdelad i tre delar:

– Hur ser medborgarna på kommunen som en plats att bo och leva på (Nöjd-Region-Index, NRI)?
– Hur ser medborgarna på kommunens verksamheter (Nöjd-Medborgar-Index, NMI)?
– Hur ser medborgarna på sitt inflytande i kommunen (Nöjd-Inflytande-Index, NII)?

Högsta sammanlagda betyg får NRI i årets undersökning, alltså hur bra kommunen är att bo och leva i.

Undersökningens resultat analyseras med SCB:s analysmodell som dels bygger på hur nöjd de svarande är totalt, dels på faktorer som återger delar av den undersökta verksamheten eller området. Genom modellen får beslutsfattarna en signal om vad som bör prioriteras för att kommunens medborgare ska bli ännu nöjdare.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
PDF Medborgarundersökning 2019.pdf 279.2 kB
PDF Rapportbilaga medborgarundersökning 2019.pdf 14.3 MB
Dela sidan
 

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.