Kontakta oss

Besöksadress

Skälbyvägen 7 A
155 80 Nykvarn

Postadress:
Nykvarns kommun
Avfall
155 80 Nykvarn

Telefon  08-555 010 00

Kontaktperson

Johan Dahlberg, Avfallsansvarig

Avfallskundtjänsten

Telefon 08-555 010 00

Telefontid kl. 8-12
måndag - fredag


Avfall och återvinning

Sophämtning utförs av den entreprenör som upphandlats av kommunen. I Nykvarn är det för närvarande Telge Återvinning som står för sophämtning och behandling. Om du har några frågor kan du vända dig till kundtjänsten vid Nykvarns kommun.

Udda blir jämnt - skottår ger ändrad hämtningsvecka


Från och med 2021 ändras dina sophämtningsveckor. Du som har tömning udda veckor får tömning jämna veckor - och tvärtom.

Bytet sker eftersom det är skottår i år. Det innebär att 2020 har 53 veckor istället för de vanliga 52 veckorna. De nya hämtningsveckorna gäller från 2021 och framåt.

Du fortsätter alltså med samma frekvens som tidigare, varannan eller var fjärde vecka. Veckodagen är också samma som förut. Det är bara benämningen på veckan (udda/jämn) som ändras.

För dig med ett hushållskärl eller hemsortering kärl 1
(tömning varannan vecka)

Om du har sophämtning jämna veckor 2020

Du som har sophämtning jämna veckor får hämtning udda veckor efter årsskiftet, alltså vecka 52 och sedan vecka 1, 3, 5…

Om du har sophämtning udda veckor 2020

Du som har sophämtning udda veckor får hämtning jämna veckor efter årsskiftet, alltså vecka 51 och 53 och sedan vecka 2, 4, 6…


För dig med hemsortering kärl 2 (tömning var fjärde vecka)

Om du har sophämtning av kärl 2 jämna veckor 2020

Du som har sophämtning av kärl 2 jämna veckor får hämtning udda veckor efter årsskiftet:

  • Om du har hämtning av kärl 2 vecka 50 blir följande hämtningar vecka 1, 5, 9…
  • Om du har hämtning av kärl 2 vecka 52 blir följande hämtningar vecka 3, 7, 11…

Om du har sophämtning av kärl 2 udda veckor 2020

Du som har sophämtning av kärl 2 udda veckor får hämtning jämna veckor efter årsskiftet.

  • Om du har hämtning av kärl 2 vecka 53 blir följande hämtningar vecka 4, 8, 12…
  • Om du har hämtning av kärl 2 vecka 51 blir följande hämtningar vecka 2, 6, 10…


Önskar du ett tömningsshema hemskickat eller har andra funderingar?
Kontakta kundtjänsten på avfall@nykvarn.se



Frågor gällande avfallshantering och återvinning besvaras av Nykvarns kommuns servicecenter.

Faktura-, abonnemangs-, och beställningsfrågor


Vi svarar på dina kundspecifika frågor som rör fakturering,
abonnemang och beställningar:
Måndag – fredag: 08.00 – 12.00.

Har du frågor av mer allmän
karaktär kan vi hjälpa dig:
Måndag – torsdag: 08.00 – 17.00
Fredag: 08:00 - 15:00

Du kan även bl a göra beställningar eller skicka frågor till avfall@nykvarn.se.

Exempel på frågor som besvaras under telefontiden:

- Sophämtning: Vad har jag för sopkärl? Hur ofta faktureras jag? Vad har jag för hämtfrekvens?- Slamsugning: Vilket tömningsintervall ligger jag på? När blev det tömt senast? Har jag tank eller slambrunn?
- Varför har inte mina sopor blivit hämtade?
- Vilken hämtdag har jag?
- Extra sophämtning
- Slamtömning
- Grovsophämtning vid fastighet

Viktiga telefonnummer:

Servicecenter: 08-555 010 00
Akut slamtömning: 070-655 50 75 (efter kontorstid, helger och helgdagar)
Anmälan om fulla återvinningsstationer: 0200-88 03 11

Särskilda telefontider för kundtjänsten

Följande dagar har kundtjänsten för avfallsfrågor ändrade öppettider: 

Inga särskilda telefontider

Dela sidan
 

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.