Kontakta oss

Besöksadress

Centrumvägen 2, nya vårdbyggnaden
155 30 Nykvarn

Vård- och omsorgskontorets reception:
tel. 08-555 014 70

Kommunens växel:
08-555 010 00

Orosanmälan jourtid:
Socialjouren Södertälje, 08-523 038 70

Färdtjänst

Du som har en funktionsnedsättning och har stora svårigheter att använda allmänna kommunikationer kan ansöka om färdtjänst.

Om du har en funktionsnedsättning och har mycket svårt att använda allmänna kommunikationer kan du ansöka om färdtjänst.

Rätten till färdtjänst regleras i färdtjänstlagen.

För att få färdtjänst krävs det bland annat att du

  • har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand,
  • har väsentliga svårigheter att resa med kollektivtrafiken,
  • har en bestående funktionsnedsättning (minst tre månader eller längre),
  • är folkbokförd i Nykvarns kommun,
  • har ett läkarintyg från din behandlande läkare eller husläkare, som styrker ditt behov av färdtjänst. Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom krävs läkarintyg från specialistläkare.

Att kollektivtrafiken inte har så många turer eller att det saknas anpassade hållplatser eller att du har långt till kollektivtrafiken ger inte rätt till färdtjänst. Samma sak gäller om du har fått körkortet indraget eller har svårt att ta dig till ett specifikt resmål för att göra inköp eller om du inte kan bära dina varor.

Så här fungerar det att ansöka

  • Skicka ditt läkarintyg till kommunens färdtjänsthandläggare (se adress nedanför).
  • När färdtjänsthandläggaren har fått läkarintyget skickar han eller hon en ansökningsblankett och ett brev hem till dig. I brevet ombeds du kontakta färdtjänsthandläggaren för att boka tid för ett personligt möte.
  • Du träffar färdtjänsthandläggaren på den bokade tiden. Du behöver ha med dig ett fotografi. Under mötet utreder färdtjänsthandläggaren dina behov.
  • När utredningen är klar skickar färdtjänsthandläggaren dina handlingar till Färdtjänstnämnden i Region Stockholm som fattar beslutet. Du får meddelande om beslut från Region Stockholm. Beslutet kan dröja 2-3 månader.

Du ska skicka ditt läkarintyg för färdtjänst till

Nykvarns kommun
Färdtjänsthandläggare
155 80 Nykvarn

Färdtjänstkort

När du har fått ditt tillstånd till färdtjänst får du information om det. Du får också broschyren ”Resa med färdtjänsten”. Inom en vecka får du sedan ett personligt färdtjänstkort. Du kan inte resa med färdtjänsten förrän du har fått ditt färdtjänstkort.

Du ska alltid ha med dig färdtjänstkortet på resan. Kortet registreras i fordonet vid resans början och slut. Om du förlorar färdtjänstkortet ska du kontakta färdtjänstens kundservice för att beställa ett nytt.

Visste du att:

SL arbetar med målet att du som kan ta dig till en hållplats eller station också ska kunna resa med den allmänna kollektivtrafiken. Bland annat ska det endast finnas bussar med lågt insteg och ramper på bussarna. Ta kontakt med SL för att fråga om tillgänglighet kollektivtrafiken eller för att beställa ledsagning för din resa i din kommun.

Dela sidan

Sidfot med kontaktuppgifter och allmän webbplatsinformation

Kontakta oss

Nykvarns kommun

Telefon: 08-555 010 00

Fax: 08-555 014 99

E-post: kommun@nykvarn.se

Organisationsnummer: 212000-2999

Besöksadress: Centrumvägen 26

Postadress: 155 80 Nykvarn

 

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.