Kontakta oss

Besöksadress

Centrumvägen 2, nya vårdbyggnaden
155 30 Nykvarn

Telefon 08-555 014 70 (direkt)
08-555 010 00 (växel)
Akuta ärenden på jourtid: Krisstödet Posom ring Södertörns larmcentral tel 08-721 22 00
Oro för att barn (eller annan) far illa:
Socialjouren tel 08-523 038 70

 

Kontaktperson

Mahria Persson Lövkvist, verksamhetschef

Telefon 08 - 555 010 50

Bostadsanpassning

Om du har en funktionsnedsättning och behöver hjälp med att anpassa din bostad har du rätt att ansöka om bostadsanpassningsbidrag hos kommunen.

Du kan få bidrag för att anpassa så kallade fasta funktioner, det vill säga sådant som man normalt inte tar med sig när man flyttar. Det betyder att du i din bostad ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen och laga mat. Du ska också kunna ta dig in i och ut ur bostaden.

Åtgärder inomhus kan vara att bredda dörröppningar, ta bort trösklar, ordna duschplats istället för badkar, anpassa kök, spisvakt, sätta upp stödhandtag. Utanför bostaden kan det handla om bidrag till ramper, ledstänger, hissar och automatiska dörröppnare.

Du kan inte få bidrag för normalt bostadsunderhåll eller för anpassning i fritidshus. Om du ska flytta, tänk på att du bara kan få bidrag till en omfattande anpassning av bostaden om det finns särskilda skäl att välja just den bostaden. Syftet med bidraget är att du ska kunna bo kvar i din bostad och leva ett så självständigt liv som möjligt.

Du kan få bidrag oavsett vilken typ av funktionsnedsättning du har. Ditt behov avgör om du får bidrag.

Vem kan ansöka om bidrag?

Du som har en bestående funktionsnedsättning, eller som bor i samma hushåll som en person med bestående funktionsnedsättning, kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidraget är personligt och gäller oavsett om du äger din bostad, bor i hyresrätt eller i bostadsrätt.

Så här ansöker du

Ansökningsblankett hittar du under E-tjänster och blanketter här på sidan.

Till din ansökan ska du bifoga ett intyg från arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare eller annan medicinskt sakkunnig. Intyget ska styrka att de åtgärder du söker bidrag för är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning.

Oftast behövs också ett medgivande från fastighetsägaren. Du behöver också lämna in en kopia på anbud/offert eller en kostnadsberäkning om du själv vill anlita hantverkare. Normalt sett ska du själv skaffa dessa dokument, men handläggaren kan också hjälpa till vid behov.

Om du inte är nöjd med kommunens beslut om bidrag kan du överklaga till Förvaltningsrätten.

Dela sidan

Sidfot med kontaktuppgifter och allmän webbplatsinformation

Kontakta oss

Nykvarns kommun

Telefon: 08-555 010 00

Fax: 08-555 014 99

E-post: kommun@nykvarn.se

Organisationsnummer: 212000-2999

Besöksadress: Centrumvägen 26

Postadress: 155 80 Nykvarn

 

På nykvarn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.